Mar 5, 2010

DISASTERS SEASON, (p/s) : get alert with His repayment !

Allah Ta’ala berfirman :


وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ


“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri.” (Surah. Asy Syuura : 30)

Erm, sedar atau tak, cuaca Malaysia skrg ni pun agk panas yg ammat walaupun mlm2, kn kn kn ? Kdg2 tu hujan lebat pulak di petang hari. Yg terbaru, kawasan sekitar Pendang, Kedah dilanda kemarau utk sekian lamenye. Sedangkan dlm Geografi, Kuala Pilah la kwsn yg plg kering, tp xde la seteruk di Pendang ni. Tp semuanye pasti ade hikmah tersendiri, tul x ? Kalau tgk worldwide pulak, Jepun yg kini dilanda tsunami. 

' Japan evacuated 320,000 people Sunday as a tsunami triggered by Chile's earthquake hit its Pacific coast, but fears of destructive waves ebbed across the rest of the Pacific's vast "Ring of Fire".'



Lepas 1satu, mule2 gempa bumi di Haiti lah, puting beliung misteri di Australia la, tsunami di Jepun laa. Hurmmm. Mungkin juga ini salah satu bala yg Dia nak tunjuk kat kite krn kealpaan kite yg asyik mengejar duniawi atau mungkin ujian yg kemudianye dtg rahmat drNya, mne tau kan ??? Tanda2 kecil nak kiamat pn antaranye berlaku banyak kejadian bencana alam. Kiamat pun hampir menjemput kite, jd banyak yg perlu kite persiapkan. TAPI KENAPA ?

[Gempa dan bencana alam yang lain juga termasuk tanda-tanda kekuasaan Allah untuk menakut-nakuti para hamba-Nya.]

Allah Ta’ala berfirman:

وَمَا نُرْسِلُ بِالآيَاتِ إِلاَّ تَخْوِيفاً

“Dan Kami tidak memberi tanda-tanda itu melainkan untuk menakuti.” (Qs. Al Israa’: 59)


Persoalannye : (bg kite yg duduk aman dan harmoni tnpe merasai bencana alam itu sendiri) Seberapa banyak je yg mahu mengambil iktibar dari berbagai bencana alam yang menimpa negeri ini dan di belahan dunia yang lain? Sempatkah kite kembali kepada Allah? Ataukah kita akan termasuk dalam golongan orang munafik yang tidak memperhatikan dan tidak mau bertaubat ketika diuji Allah berkali-kali? Kerana kita adalah pemerhati. 

Allah Taala berfirman:

 أَوَلاَ يَرَوْنَ أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ فِي كُلِّ عَامٍ مَّرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ لاَ يَتُوبُونَ وَلاَ هُمْ يَذَّكَّرُونَ

“Dan tidaklah mereka (orang-orang munafik) memperhatikan bahwa mereka diuji sekali atau dua kali setiap tahun, dan mereka tidak (juga) bertaubat dan tidak (pula) mengambil pelajaran.” (Qs. At Tauba : 126)

Renung2kan dan selamat beramal, hee ~ (ayt forum perdana) [pedoman utk diri ini juga yg byk khilaf, tp sekadar meluahkn] =]

TAMMAT SUDAH ~