Aug 13, 2010

! اهلا يا شهر الصيام

mood : thinking
status : idea mencureh, tangan aktif menaip, otak ligat memikir, memikir dan terus memikir.

hamdalah. genap 3hari sudah kita berpuasa  (ramadhan kareem semua, maaf baru nak ucap dan post entry ni. kekhilafan diri ni pohon dimaaf dan dihalalkan semuanya). hamdalah juge, akhirnya sampai kita ke ramadhan yg kali ni. semoge di setiap saat, minit, jam yang berlalu, same2 kita manfaatkan sepenuhnya menjadi abid yang faqir ilallah.

mlm itu, mlm 30syaaban. kami semua bersiap segera menuju ke baitullah, mussola. seiring berjemaah maghrib, isyak dan taraweh yg pertama utk thn ini bersama seluruh warga itqan. menariknya, syeikhul azhariy kunjung tiba mengetuai solat taraweh kami sepanjang ramadan ini. ismuhu, syeikh nabi. syeikh talaqi kebanyakan ustaz2 dan pelajar2 itqan yang sambung belajar ke syubro. getus hati, YaAllah, terima kasih krn memberi kesempatan kpdku utk semua ini. berpuasa dgn ahlullah. iftor. sahur. tadarus. semuanya sama2 lah. jiwa tiba2 meledak, ramadhan ni, aku mesti berubah. la budda lana, mesti. tidak semua, sedikit pun cukup asal ia kekal menjadi kebiasaan.

teringat pula saya, kata ulama salaf : jadikan Allah sebagai tujuan, bukan ramadhan. betul tiada salah sikit pun.  ramadhan sbg madrosatul tarbiyah linnafsi. sbb waktu nilah kita dpt menghadirkan rasa rendah dan khusyuk ilallah, sbb apa ? sbb kita berpuasa. tentunya kita kurang berkemahuan bercakap2 yg lagho, mengejek org beriye dan yg الخبيث والمنكر semuanya lah. kalau ade jugak keinginan sebegitu, tu namanya HAWA apak eh, NAFSU omak eh. samo2 payah nak bondung kalau dah bermaharajalela dlm qulubina. jd, kita renung diri kita balikkk, sejauh manakah diri kita ? layakkah digelar abid ilallah ? ( sbg renungan utk diri sendiri juga )

saya bukanlah penulis yang tegar. lantang mengeluarkan isi. hebat berhujah ke sana ke mari. tidak. tetapi saya cuma seorang pemerhati di setiap gerak langkah manusia. suka melihat ragam manusia apatah lg ragam diri sendiri yang tak menentu baik buruknya. Masha Allah. hrp Allah tetap istiqomahkn hati saya dan kalian ke arah kebaikan. saya juga bukanlah pengkritik bebas yang gah di meja pena. berani mempertahankan diri dan falsafah. garang dalam memerhati. tidak.  saya cuma pemikir segenap kebejatan masalah ummah, tp jujur sy akur, terkadang diri ini juga hanyut dibelai keindahan dunia. Masha Allah. hrp Allah sentiasa menghadirkan rasa malu melakukan kejahatan dalam hati saya dan kalian. malahan, saya bukanlah individu yang biasa. segak di kaca mata umum. sendirian membawa diri. tidak. saya cuma biasa tetapi ingin jadi luar biasa yang mana ينفع للناس .cuma sia2 jika selama ini, ilmu agama yang saya timba diguna nafsi2. Masha Allah. hrp Allah tidak membolak - bolakkan hati saya dan kalian.

wallahualam.